Jsou elektrické automobily opravdu nebezpečné?

Ať se nám to líbí, nebo ne, faktem je, že provoz automobilů má silně negativní vliv na naše životní prostředí, a to jak přímý (ve formě prachu a zplodin, které dýcháme), tak i nepřímý, tedy emise skleníkových plynů, které zhoršují dopady globálních změn klimatu. Je samozřejmé, že se s tím vlády jednotlivých států snaží něco dělat. Jedním z těchto opatření jsou například pravidelné emisní prohlídky, které mají za cíl zajistit, že daný vůz nevypouští více škodlivin, než je povoleno, a tyto limity se neustále zpřísňují.

 

Bohužel, toto opatření se ukazuje jako nedostatečné, neboť počet automobilů na našich silnicích roste mnohem rychleji, než jsou tyto limity zpřísňovány, čímž je jejich působní více než vyváženo. Je tedy potřeba najít jiné řešení.

 

starší typ automobilu

 

Tím, které je prosazováno v současnosti, je přechod k elektromobilitě, tedy automobilům fungujícím na elektrický, nikoliv dieselový či benzinový pohon. Zde se však naráží na odpor velké části veřejnosti, která má z elektroautomobilů obavy.

 

Jednou z těch hlavních je vznik požáru. Panuje totiž přesvědčení, že právě tato vozidla se vznítí častěji než ta klasická, a to především při nabíjení. Statistiky však ukazují, že to není tak docela pravda. Rozdíl je však v tom, že elektrická vozidla se mnohem obtížněji hasí, a také v tom, že je téměř každý případ medializován, ať už ve správách či na sociálních sítích, zatímco o požárech běžných aut se příliš nemluví, neboť tyto jsou často poměrně rychle zlikvidovány.

 

složitější křižovatka

 

Samozřejmě nelze tvrdit, že by tyto automobily byly úplně bezpečné – ale to nejsou ani ty benzinové. U obou z nich nás může potkat nehoda, a oba z nich začnou hořet se zhruba stejnou pravděpodobností. Přesto nelze říci, že by tato technologie byla dokonalá. Hlavním problémem je v současnosti nízká dojezdová vzdálenost, řídká síť dobíjecích stanic a především náročná a velmi drahá výměna baterie. Ta má ostatně výdrž v průměru necelých deset let.

 

Proto je v současnosti lepší s nákupem elektromobilu počkat, dokud nebudou tyto chyby vychytány. Pak si budeme moci být za volantem mnohem jistější.